Uczniowie w sercu cyberbezpieczeństwa 2018

W dniach 15-16.11.2018 r. odbył się w Warszawie III Konwent Projektu Cyfrowobezpieczni „Uczniowie w sercu cyberbezpieczeństwa”. Konwent podsumował projekt „Cyfrowobezpieczni” organizowany przez Stowarzyszenie Miasta w Internecie, w którym brali udział również nasi uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele.  Szkolne Dni Bezpieczeństwa Cyfrowego w ramach projektu odbyły sie w naszej szkole w dniu 26.09.2018 r. 

 

Relacja z konwentu:

Pierwszy dzień szkolenia: 15.11.2018 r.

  • Pierwszym wystąpienie – Artur Krawczyk ze Stowarzyszenia Miasta w Internecie podsumował realizację projektu w ciągu 3 minionych lat. 
  • Pani Agnieszka Plich, dyrektorka S.P. im. „Trzech Braci” w Haźlachu opowiadała jak dobrze zorganizować szkołę. „Rolą kadry zarządzającej szkoła jest przede wszystkim zapewnienie nauczycielom takich warunków, które pozwolą im pracować najlepiej jak potrafią. A polscy nauczyciele są pełni pasji oraz kreatywni, wystarczy dać im szansę wychodzić poza ramy ich normalnych działań”.
  • Kolejnym punktem było uroczyste wyróżnienie szkół, które zajęły pierwsze i drugie miejsca w konkursie „Jesteśmy Cyfrowobezpieczeni”.
  • Wystąpienie Krzysztofa Głomb ze Stowarzyszenia Miasta w Internecie: Szkoła powinna być miejscem zdobywania nie wiedzy a umiejętności. Za jakiś czas bowiem wiedza, która będzie nam potrzebna w życiu i pracy zmieni się, natomiast kompetencje, które zdobędziemy pozostaną niezależnie od tego do czego będą używane.
  • W kolejnym wystąpieniu Krzysztof Głomb oznajmił, że Projekt Cyfrowobezpieczni.pl kończy się w tym roku, ale Stowarzyszenie postanowiło wyjść z nową propozycją zagospodarowania tej energii, która powstała w wyniku jego realizacji. Będzie to Program cyfrowej transformacji szkoły, który w ciągu 3 lat pozwoli zmodernizować szkołę i przystosować ją do tego, aby lepiej pełniła swoją rolę jako miejsca nauki kompetencji cywilizacyjnych. Pan Krzysztof wymienił najważniejsze założenia proponowanego programu.
  • Pani dr Sylwia Galanciak z Akademii Pedagogiki Specjalnej, otworzyła dyskusję „Smartfon w szkole – po której stronie warto być? Rezygnując ze smartfonów w szkole pozbawiamy uczniów korzystania z komputera. A to niezwykle ważne w kontekście niedoinwestowania polskich placówek edukacyjnych. Najważniejsze jest jednak nie to, że odbieramy sobie możliwość korzystania z dobrej technologii, a to, że w naszych czasach musimy przyzwyczaić uczniów do tego, aby sami potrafili się uczyć.
  •  Dr Tomasz Tokarz mowił: Smartfon nie uzależnia – uzależniają aplikacje, w które może zostać wyposażony. Rolą nauczyciela jest więc przede wszystkim uczenie tego, jak mądrze ze smartfonów korzystać. Niestety jednak bardzo często spotykamy się ze zjawiskiem straszenia nowoczesnymi technologiami, co prowadzi tylko do tego, że odbieramy sobie świetne narzędzie do pracy.
  • Pan Maciej Budzich – autor bloga MediaFun przedstawił zjawisko patostreamingu, wyjaśnił dlaczego młodym ludziom tworzenie tego typu treści wydaje się kuszącą propozycja zaistnienia w świecie.
  • O internetowym hejcie w świecie sportu opowiadał polski dziennikarz sportowy Michał Pol. To dobra lekcja tego, do czego „zdolni” są Internauci – a w tym także najmłodsi z nich. Przykłady znanych sportowców, którzy narażeni byli na cierpienie psychiczne z powodu zmasowanej agresji słownej w sieci pokazuje, że zjawiska tego nie można ignorować – ma ono bowiem poważne konsekwencje niezależnie od tego czy jest to znakomity sportowiec czy licealista.
  • Anna Mierzyńska, autorka bloga Niech cię widzą uważa, że: Hejt w sieci boli nie mniej niż bezpośrednia nienawiść. W sieci znikają bowiem wszelkie bariery moralne, które powstrzymuje nas zwykle przed atakowaniem innych. Celem hejtu w sieci jest doprowadzenie do zamrożenia aktywności hejtowanej osoby. I fala hejtu często do tego prowadzi.

Drugi dzień szkolenia: 16.11.2018 r.

  • Drugi dzień zainaugurował znany aktor, a także  dyrektor Teatru Kamienica Emil Kamiński, który opowiadał o tym jak teatr może być pomocny w wychowywaniu młodzieży i podejmowania trudnych tematów.
  • Pani Anna Mierzyńska wygłosiła wykład o fake newsach i tym jak sobie z nimi radzić. Choć ważnych kwestii nie brakuje, jedna z ciekawszych dotyczy tego jak odróżnić fake news od satyry.
  • Pan Paweł Makowski z JAMANO przybliżył pojęcie RODO oraz problemy związane z ochroną danych osobowych w szkole. Jak twierdzi, najważniejszym założeniem, które stanowi podstawę stworzenia RODO mówi o tym, że to konkretna instytucja powinna wiedzieć najlepiej nie tylko to jakie dane osobowe posiada, ale przede wszystkim to jak skutecznie je chronić i przetwarzać.

Strona projektu – kliknij!

Program konwentu – kliknij!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *